بازسازی یک مغازه کارت فروشی
و تبدیل آن به یک کافی شاپ به متراژ 28 متر مربع چالشی برای شروع این کار بود.
این کافی شاپ در خیابان استاد
نجات الهی، رو به روی ساختمان سازمان صنایع دستی ایران واقع گردیده است.
با توجه به کوچکی فضا و محل
پروژه که مرکز فروش صنایع دستی در تهران می باشد، چالشی که بتواند ایده ای را برای
طراحی ایجاد کندکه اولاًجوابی برای کوچکی فضا و همچنین ایجاد هماهنگی با بافت شهری
پروژه نماید و در کنار این بتواند کیفیتی از صنایع دستی ایرانی در فضای داخلی پروژه
به وجود آورد وجود داشت.
بر اساس این مشخصات ما سعی
کردیم همراه با پرداختن به دیاگرام فضایی پروژه ایده متریالی طرح را به گونه ای طراحی
کنیم که از بیرون به درون پروژه یک ایده یکپارچه دیده شود.
با توجه به آنکه این بنا
رو به روی ساختمان مرکزی صنایع دستی که یک ساختمان آجری است قرار گرفته ، از مصالح
آجر برای شکل دهی فضا استفاده گردید ولی با توجه به کوچک بودن فضا آجر به ابعاد ریزتر
تبدیل شد، به گونه ای که یک آجر کامل 20*10*5 به هشت قطعه 5*5*5 تبدیل گردید و سپس
دو سانتی متر از یک وجه آن لعاب داده شد. بنابراین متریال پروژه بر اساس این مدل آجر
شکل گرفت. که از نظر بهداشتی نیز با لایه ی ضد باکتری روی آن جوابگوی نظافت دیوارهای کافه بود.
در شکل گیری دیاگرام سه بعدی
طرح در ابتدا یک سقف کوتاه با ارتفاع مفید حدود 2 متر و با یک نیم طبقه کوتاه تر در
حدود ارتفاع 1.9 متر وجود داشت. با توجه به وضعیت بنا دیاگرام فضایی طرح می بایست مشکلات
وضع موجود بنا را حل می نمود.
در قدم اول تصمیم گرفته
شد نیمی از نیم طبقه مغازه را تخریب کرده تا ارتفاع آن از سطح همکف بلندتر گردد و سپس
آشپزخانه کافی شاپ به همراه سرویس بهداشتی را در طبقه بالا قرار گرفت که از طریق یک
پله و یک بالابر با فضای پایین در ارتباط باشد.
مساله بعدی ایجاد یک هواکش
قوی برای آشپزخانه بود که در دیاگرام فضایی طرح دیده شود. با توجه به اینکه نباید هواکش
صنعتی آشپزخانه در نمای کافه خودنمایی کند و علاوه بر آن باید با آشپزخانه در ارتباط
باشد ، دیاگرام سه بعدی طرح به گونه ای دیده شد که از بیرون به درون کشیده شود و ارتباط
بین آشپزخانه ، حجم پایین و حجم بیرون را به طور همزمان ایجاد نماید. در عین حال تهویه
صنعتی آشپزخانه نیز در طرح مستتر گردید.
بر این اساس یک دیاگرام سه
بعدی به وجود آمد که همگی این خواسته ها را تامین کرده و در عین حال یک ساختار یکپارچه را برای تمام قسمت
ها فراهم کند. دیاگرام فضایی طرح تعریفی از
مورفولوژی آجرها و نورپردازی فضا را نیزبه طور همزمان ارائه می نماید به گونه ای که
تمامی آجرچینی ها بر اساس الگویی که دیاگرام سه بعدی طرح ارائه داده، چیده شده اند.
در طراحی این فضا مساله اصلی
طراحی پروژه ایجاد تنوع بصری در یک فضای محدود با حفظ یکپارچگی بیرون و درون بود. در
طراحی این پروژه موقعیت فرد نسبت به پروژه برای درک بنا اهمیت دارد زیرا با توجه به
موقعیت فرد ترکیب رنگی آبی فیروزه ای لعاب آجرها
و رنگ آجرها به گونه ای متفاوت درک خواهند شد.
با توجه به اینکه آجرهایی که یک ضلع آنها لعاب دارد همگی رو به جنوب قرار
گرفته اند، دیاگرام سه بعدی طرح که هندسه یکپارچه ای از نحوه آجرچینی به وجود آورده،
باعث ایجاد تنوع بصری در یک فضای محدود شده که این جریان از کفسازی پیاده رو شروع و
به درون فضا کشیده شده است.
نورپردازی اصلی فضا نیز از
طریق طراحی چراغ هایی که ما بین بندهای آجرها قرارگرفته است تامین می شود که الهام
گرفته شده از فخرومدینهای آجری در بناهای سنتی ایرانی می باشد.
متریال دیگری که در پروژه
وجود دارد، متریال چوب تیره است. که بخش کف سالن، مبلها، میزها، و بخش مرتبط با آشپزخانه
را شکل داده است .
بنابراین دیاگرام سه بعدی
طرح از نظر متریالی و عملکردی ، پروژه را به دو بخش اصلی تقسیم می نماید:
1) بخش درونی آشپزخانه که در ادامه از طریق
دیوار انتهایی به کف کافی شاپ می رسد و نهایتا تعریف کننده درب ورودی کافه می باشد
که این بخش، تاسیسات دمنده فضای کافه را در بالای ورودی مخفی نموده است
. 2)بخش دیگر که بخش بیرونی است و تعریف کننده
تمامی سطوح آجری است. این سطح تعریف کننده سطح نمای بیرونی + هواکش آشپزخانه و فضای
دیوار و سقفهای داخلی می باشد که از کف پیاده
روی جلوی کافه شروع می گردد و به نما و نهایتا به فضای داخلی انتقال پیدا کرده. در
این بخش سعی شده که نیازهای مختلف فضا مانند فضایی برای نصب تابلو، از خود آجر چینی
شکل پذیرد و عنصر دیگری در فضا نیاید.
روش ساخت و مرمت: در این پروژه سعی بر این بوده که روش اجرایی را
به وجود بیاوریم که پیمانکاران مختلف بدون خطا بتوانند مراحل کار را به صورت مجزا اجرا
نمایند. برای این منظور هر مقطع از آجرچینی را روی یک بنر بزرگ به صورت یک به یک چاپ
نمودیم و فریم های فلزی روی بنر خم گردیدند و روی هر فرم محل دقیق آجرها به صورت میله
ی بیرون زده قرار گرفته شد و آجرها با توجه به آنکه در یک ضلعشان سوراخی برای نصب داشتند
در محلهایشان نصب شدند. به این صورت آجرچینی به صورت دقیق بر اساس طرح سه بعدی خود
چیده شد. نورپردازی مابین آجرها با استفاده
از یک طرح دست ساز صورت پذیرفت و ترکیب نورSMD
با پلکسی گلاس یک
فنر می باشد که ما بین آجرها نصب شده و برای تعمیرات آنها نیز از بیرون به راحتی در
دسترس می باشد و کاربر می تواند به راحتی آنها را بیرون بکشد.
نوآوری و مزایای پروژه: 1) یکپارچگی
کل و جز در دیوارها ، سقف ، نورپردازی بیرون و درون طرح با یک متریال سنتی که معرف
هویت معماری ایرانی است. 2) سعی در ایجاد ارتباط این مغازه با بافت شهری خود که
"مرکز صنایع دستی ایران" می باشد. 3) استفاده از لعاب سنتی با بیانی که بتواند
در فضای محدود ایجاد ترکیب رنگ و نور متفاوت نماید. 4) استفاده از نورپردازی مصنوعی
در فضا با ادغام در هندسه آجرچینی 5) پرهیز از بکارگیری متریال های گوناگون در فضای
پروژه و ایجاد یک هویت یکپارچه 6) حل مسائل
مختلف پروژه از طریق یک دیاگرام کلی سه بعدی که کل فضا و هندسه آجرچینی فضا را نیز
تعریف نموده است. 7) حل کردن تاسیسات فضا در
میان لایه های پروژه به گونه ای که تاسیسات در حالت حداقل خودنمایی کند. 8) رسیدن به
راه حل های ساخت و سازی ساده با توجه به پیچیدگی هندسه آجرچینی طرح.