اساس معماری اسلامی بر حکمت استوار
است . حکمت معماری اسلامی به خصوص معماری مساجد را می توان در دو بعد ظاهری و
باطنی بررسی کرد . کلیه ملزومات و کارکرد های مساجد از لحاظ ظاهری و از لحاظ باطنی
دارای حکمت میباشند همچنین میتوان حکمت ظاهری و باطنی اجزاء تشکیل دهنده بنا را
مشاهده کرد . سیر تاریخی معماری مساجد نیز خود روشنگر وجود حکمت در معنای متعالی آن
میباشد .
در این مسجد ، مساله چهار
جهت اصلی به معنای چهار رکن عالم در
سازماندهی فضایی پروژه دیده شده است .
که این ایده در جهت تاکید
بر قداست شبستان و تاکیید بر مرکز ، دیده شده . سلسله مراتب حرکتی از یک فضای نیمه
بسته به یک فضای باز بوده که در مرحله بعد وارد شبستان خواهند شد . که همانند
الگوی مساجد اسلامی دیده شده .
ایده کالبدی طرح : با توجه
به بررسی محیطی دانشگاه جیرفت ، فضای اجتماعی در محوطه دانشگاه وجود ندارد و از این
سو ایده پروژه در جهت ایجاد فضای اجتماعی
برای کل دانشگاه بوده که با ایده فضای مسجد به طور هم زمان به وجود بیاید و در
واقع با یک هزینه بتوان فضا های مختلف را
بوجود آورد . مسجد در یک شهر سنتی به طور محض مرکز فعالیت های مذهبی نیست بلکه به
شکل سازمان یافته با بازار ، مدارس یا مراکز فعالیت های فکری ارتتباط دارد
فضاهای معماری که به این محل ها اختصاص
دارد نیز در یکدیگر تنیده شده اند . این ایده می تواند نقش اجتماعی مسجد را نیز در
دانشگاه پررنگ تر کند . فضای مسجد مقداری بلند تر از تراز سایت دیده شده . فضای
اجتماعی زیر آن دارای سایه و جریان هوا می باشد که در زیر آن شکل گرفته است . این
فضا نقش ارتباطی با مقبره شهدا را نیز دارد و افراد می توانند از این بخش ، مقبره
شهدا که اسامی شهدای جیرفت روی آن نوشته شده زیارت نمایند . با توجه به اقلیم جیرفت مکانی اجتماعی زیر مسجد به عنوان
فضای با آسایش اقلیمی برای دانشجویان خواهد بود که در آن می توانند اتفاقات مختلف
اجتماعی شکل گیرد . در حال حاضر چنین فضایی در دانشگاه وجود ندارد و می توان در
جریان فرهنگی اجتماعی دانشگاه خیلی موثر باشد .
ایده عملکردی مسجد : فضای
عملکردی مسجد در یک فضای پیرامونی شبستان شکل گرفته که در سطح همکف آن فضا های
عملکردی مورد نیاز مسجد قرار دارد و در طبقه بالای آن یک کتاب خانه مذهبی قرار
دارد که می تواند برای تقویت ارتباط فرهنگی مسجد و دانشگاه نقش خود را ایفا نماید
. ( این فضا علاوه بر خواسته های برنامه پیشنهاد شده است )
.
شبستان مسجد یک فضای یکپارچه
با ابعاد 22* 22دیده شده که دارای دو درب ورودی می باشد و تعریف فضایی این شبستان به گونه
ای تاکید بر بازی نور در جداره های شبستان در ساعت های مختلف روز بوده که جنبه
قدسی فضا را تاکید نماید و بتواند در
زمانهایی نیز به صورت یک فضای خالص مورد استفاده قرار گیرد .
ایده متریالی پروژه : ایده
استفاده از مصالح در جهت به حداقل رساندن متریال در جهت خلوص فضایی پروژه بوده است
. استفاده از شیشه های ما بین آجر کاری در فضا های میانی استفاده ازفخر و مدین در قسمت هایی برای ایجاد کیفیت نوری در داخل فضا
های پروژه بوده . در قسمت نورگیر های سقفی
شبستان که نور را به صورت غیر مستقیم به فضای شبستان میرساند و از آجر به صورت
لعاب مسی استفاده شده است که در داخل آن از حروف اسماء الهی استفاده شده .
ایده سازماندهی : ایده
سازماندهی هندسی پروژه بر اساس شرایط موجود سایت و برنامه پروژه از یک ساختار هندسی
منظم با تقسیم بندی مربع شکل گرفته که هدف آن استفاده از تناسبات طلایی در حجم و
سازماندهی کل سایت و خود پروژه به همراه تمامی عناصر داخل و بیرونی می باشد به
گونه ای که تمامی عناصر فضایی پروژه بر اساس این هندسه سازماندهی شده اند .